Johannette Zomer – sopraan & Siebe Henstra – klavecimbel in een prachtig drieluik met bassist James Oesi en kunsthistorica Frederike Upmeijer. Een feestelijk, avondvullend topprogramma van muziek en beeldende kunst in een ambiance met allure, museum MORE. De wethouder van Cultuur Henk van Zeijts van de gemeente Lochem zal de Bachweken openen.

TICKET BESTELLEN

Kaarten ook te koop bij Boekhandel Lovink in Lochem en bij Bechtle aan de Hoofdstraat in Gorssel.

Belangrijk: De toegangsprijs voor het museum is niet inbegrepen. Neemt u daarvoor a.u.b. uw museumjaarkaart mee. Heeft u geen museumkaart dan kunt u separaat een kaartje kopen voor € 15,50.

Programma

19.30 uur Officiële opening Bachweken Lochem door wethouder van Cultuur Henk van Zeijts voor alle aanwezigen.

19.45 – 20.15 uur. Het drieluik vindt plaats op 3 plaatsen in het museum. De aanwezigen splitsen zich in drie groepen. U gaat met uw groep naar een eerste deel van het drieluik:

  • Concert sopraan Johannette Zomer & Siebe Henstra – klavecimbel in trouwzaal Museum MORE met o.a. werken uit het Notenbüchlein van Anna Magdalena Bach. Opera Nederland: “Bij Johannette Zomer is emotie en esthetiek gegarandeerd.”
  • Kunsthistorica Frederike Upmeijer gaat met u dwars kijken in de actuele expositie Dwars Kijken op de begane grond. Deze expositie is samengesteld door gastconservator Feico Hoekstra: modern realisme verbonden met toonaangevende hedendaagse kunst. Frederike: “De vaste collectie van kunst uit de 20e eeuw gemixt met hedendaagse kunst, dat is spannend!”
  • Concert contrabassist James Oesi tussen de kunst van de Broers Barraud ‘in de galerie van Max Moos’ (zaal 6). Hans Haffmans, presentator NPO Radio 4: “Als je een man hebt als James Oesi, dan weet je dat ie er staat, dat het klinkt en dat de contrabas een solisteninstrument is.”

20.15 -20.30 uur pauze

20.30 – 21.00, tweede deel van drieluik. U wisselt van ruimte voor volgend concert of de lezing

21.00 – 21.30 pauze met drankje en hapje

21.30 – 22.00, derde deel van drieluik. U wisselt van ruimte voor het tweede concert of de lezing.

22.00 – 22.30 uur, afsluiting met drankje

Locatie: Museum MORE
Adres: Hoofdstraat 28 in Gorssel

Toegang: € 37,50 incl. koffie/thee, 2 drankjes en hapje

TICKET BESTELLEN

Kaarten ook te koop bij Boekhandel Lovink in Lochem en bij Bechtle aan de Hoofdstraat in Gorssel.

Belangrijk: De toegangsprijs voor het museum is niet inbegrepen. Neemt u daarvoor a.u.b. uw museumjaarkaart mee. Heeft u geen museumkaart dan kunt u separaat een kaartje kopen voor € 15,50.

Uitvoering Johannette Zomer en Siebe Henstra

Werken uit het Notenbüchlein van Anna Magdalena Bach -1725
Aria di Giovannini. Wilst du dein Herz mir schenken (BWV 518)
Prelude in C (BWV 846/1) 
Aria Bist du bei mir (BWV 508); toegeschreven aan Gottfried Heinrich Stölzel
Klavieraria in G (BWV 988/1)
Aria Gedenke doch, mein Geist, zurücke (BWV 509)
Menuet in G (BWV Anhang 116)
Recitatief Ich habe genug en aria Schlummert ein, ihr matten Augen in G (BWV 82/2-3

Johannette Zomer

De Nederlandse sopraan Johannette Zomer werkte eerst enige jaren als microbiologisch analiste alvorens zij in 1990 haar zangopleiding begon bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In juni 1997 behaalde zij haar diploma Uitvoerend Musicus. En sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).

Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, René Jacobs, Reinard Goebel en Paul McCreesh, maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Ivan Fischer, Daniel Harding, Valery Gergiev, Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd.

Johannette Zomer maakte haar operadebuut bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi’s Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (in Ligeti’s ‘Le Grand Macabre’). In 2008 nam Johannette in een nieuwe kamermuziekversie van Rossini’s Il Turco in Italia bij het Nederlands Blazers Ensemble beide vrouwelijke hoofdrollen voor haar rekening (Zaida en Fiorilla). In 2009 maakte Johannette haar debuut bij de Nederlandse Opera in Ercole Amante van F. Cavalli, onlangs nam zij twee rollen voor haar rekening in Rameau’s Platée o.l.v. René Jacobs, eveneens bij de Nederlandse Opera.

Regelmatig verleent zij medewerking aan CD-opnames. Een paar van haar laatste projecten – alle zeer goed ontvangen in pers en ether; zo noemde het gezaghebbende muziektijdschrift Gramophone haar ‘a new voice to watch’.- zijn de cd met Bach cantates (begeleid door het Engelse ensemble Florilegium) waarvoor zij in 2008 een Edison ontving, de cd L’Esprit Galant, waarop zij met Fred Jacobs de ontwikkeling van het 17e eeuwse Franse lied laat horen en de cd Love & Madness, waarop zij samen met hoboïst Bart Schneemann Händel-aria’s ten gehore brengt.

In 2013 richtte zij haar eigen ensemble het Tulipa Consort op, waarmee zij reeds optrad op de Göttinger Festspiele en met Bart Schneemann in Amsterdam.

Siebe Henstra

Siebe Henstra


Op zijn 16de bouwde Siebe Henstra zijn eerste klavecimbel, zijn ouders hadden daar geen vertrouwen in maar hij volhardde. Het was in ieder geval beter dan het kleine fabrieksinstrument dat 2 jaar daarvoor was aangeschaft. Direct na de middelbare school studeerde hij klavecimbel bij Ton Koopman en Gustav Leonhardt in Amsterdam.

Als continuospeler maakt hij deel uit van vele kamermuziekensembles en kamerorkesten, onder meer de  Nederlandse Bachvereniging, het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Leonhardt Consort, La Petite Bande, het Ricercar Consort, Tokyo Baroque en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Hij vormt een duo met celliste Lucia Swarts en is vast verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging als organist/klavecinist. Met Menno van Delft vormt hij het duo ‘Der prallende Doppelschlag’ op 2 clavichorden, klavecimbels of orgels. Onder leiding van dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen en Jos van Veldhoven werkte hij mee aan talloze CD-, radio-, TV-, plaat- en operaproducties en aan de website www.allofbach.com.

Hij gaf concerten als klavecinist, organist, clavichordspeler of continuospeler in de meeste Europese landen, Rusland, de VS, Mexico en Japan, gaf masterclasses in o.a. Finland, Duitsland, Portugal, Italië, Frankrijk, de Verenigde Staten, Mexico, Rusland, Catalonië en Tsjechië en werkte mee aan vele televisie-, radio- en CD-opnamen. Hij was prijswinnaar op klavecimbelconcoursen te Edinburgh (1982) en Amsterdam (1987).

Als hoofdvakdocent klavecimbel is hij sinds 1988 verbonden aan het Utrechts Conservatorium en sinds oktober 2017 aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Hij wordt ook regelmatig gevraagd als jurylid bij diverse concoursen.

Bij het label Ricercar kwamen CD’s uit met 17de eeuwse Italiaanse klavecimbelmuziek uit en de volledige klavierwerken van Weckmann. Voorts maakte hij een opname voor het MIM in Brussel met clavichord werken en werkte hij mee aan de integrale opname van de volledige werken van Sweelinck, ondermeer onderscheiden met een Edison 2003, Deutsche Schallplatten Kritik Preis en een 10 in luister.