Een lezing met proeverij én een film met ballet op de muziek van Johann Sebastian Bach. Een dubbel programma. Allemaal op één middag in het Jansstheater, maar je kan ook voor een van beiden kiezen.
Proeverij en lezing: Aan tafel met Bach, door Karen Groeneveld
We kennen Bach vooral als componist van serieuze werken als de Mattheus, het Weihnachtsoratorium, de Goldberg-variaties en zijn cantates. Niet zo bekend is dat Johann Sebastian ook een levensgenieter was, die graag met een gelegenheidsorkestje speelde in z’n favoriete koffiehuis, verzot was op de keuken van zijn geboortestreek Thüringen en steevast componeerde onder het genot van een pul bier en een stuk kaas.
De lezing ‘Aan tafel met Bach’ neemt je mee naar de culinaire wereld uit de tijd van de componist. We volgen Bach op zijn reis door Duitsland en op de maatschappelijke ladder. Uiteraard vergezeld met verschillende hapjes en een drankje om de smaken uit Bachs tijd ook echt te proeven.


Film: Cello Suites. In den Winden im Nichts
Na afloop van de lezing met proeverij verytoont Jansscoop de film In den Winden in Nichts. Ballet op cello suites van Johann Sebastian Bach uitgevoerd door het Zürger Ballet. Choreografie Heinz Spoerli. Je kunt alleen deze film bekijken, maar je kan ook kiezen voor een hele middag uit in het Jansstheater.
Bach horen, zien en proeven
Datum: 26 maart
Locatie: Jansstheater
Adres: Emmastraat in Lochem
Lezing en proeverij: 14.00 – 15.30 uur
Entree: € 20,00 UITVERKOCHT. Opgeven voor wachtlijst via mail info@jansstheater.nl.
Film : 16:00 uur
Entree: € 10,00 UITVERKOCHT. Opgeven voor wachtlijst via mail info@jansstheater.nl.
Lezing, proeverij én film: € 25,00 UITVERKOCHT. Opgeven voor wachtlijst via mail info@jansstheater.nl.
Organisatie: Jansstheater
Een deel van de beschrijving van de de film:
Hexagonen of zeshoeken, van waaruit cirkels, spiralen en uitwaaierende verbindingslijnen spruiten, vormen de basis voor het ruimtelijke parcours, zoals dat in veel werk van De Keersmaeker het geval is. De meetkundige verhoudingen staan aangegeven met krijt en kleurig plakband op de vloer en worden per suite nog eens herschikt. Ze genereren een fascinerend spel van complex variërende vorm en harmonie. Zonder werkelijk een idee te hebben van wat Bach of De Keersmaeker nu precies daarmee doen of bedoelen, blijven de aanwijzingen op de vloer een functionele verwijzing naar hoe de abstracte perfectie van de getallen (en hoe die gereflecteerd wordt in de materie) de menselijke maat te boven gaat.
….
Het is vooral de heldere intimiteit van het ensemble-werk van briljante performers die in alle bescheidenheid op de grens van hun kunnen zitten, zonder enige dramatiek, maar zoals dat in het Duits heet vanuit Ahnung, vertrouwend op zichzelf, elkaar, en de voorzienigheid, met Bach aan hun zijde, die Mitten wir im Leben sind zo bijzonder maakt. Omdat het werk zo vanuit de danser, vanuit de instrumentalist gedacht is, kun je als toeschouwer eenvoudig over hun schouders mee kijken, luisteren, denken en voelen.
De complete tekst op www.jansstheater.nl: programma 26 maart ‘Bach horen zien en proeven’.